A Magyar Ingatlanközvetítők Országos Szövetsége a Balla Ingatlanirodákkal összefogva ajánlott vírusprotokollt ad ki az irodai és munka közbeni felelősségteljes és jelen helyzetben elvárható megelőzési/védekezési eljárásról.
(1) Alapvetésként kiemelt és kötelező érvényű, hogy védjük egymás és az ügyfelek egészségi állapotát. Ennek érdekében minden utasítást követni kell, amit kormányzati előírásként közzétesznek a koronavirus.gov.hu oldalon.
Személyes találkozás egyeztetésekor fel kell hívni a figyelmet arra, hogy kifejezetten a döntéshozók legyenek csak jelen a találkozáson, illetve maszkot és fertőtlenítést alkalmazzanak.
(2) Az irodák belső elrendezését úgy kell megváltoztatni, hogy a munkaállomások és tárgyaló asztal legalább 1,5-2 méter távolságra legyenek egymástól. Ennek a megvalósítása és folyamatos ellenőrzése irodavezetői feladat.
Az irodákban gondoskodni kell felületfertőtlenítő szerről és kézmosó / kézfertőtlenítő szerről (amelyik irodában van mosdó, ott a vírusölő folyékony szappan jó megoldás). Amennyiben a betérő ügyfélnek nincs maszkja, úgy az irodában lévő – kifejezetten a vendégek számára fenntartott- készletből ajánlott azt részükre biztosítani. Ezek beszerzése és folyamatos pótlása irodavezetői feladat.
Amennyiben a jelentős betérő ügyfélforgalom miatt hosszított vagy teljes nyitva tartás nem indokolt, akkor az irodák rövidített nyitva tartással üzemelnek), illetve egyes esetekben az előre egyeztetett időpontokban.
(3) Az irodában és a bemutatott lakásokban lehetőleg legalább 1,5 méter távolságot kell tartani egymástól, illetve az ügyfelektől. Ha több vevő és / vagy több eladó érkezik egyszerre, akkor ők külön-külön egy-egy csoport, ők saját döntésük alapján csoporton belül kell, hogy tartsák ezt a távolságot, de úgy kell őket elhelyezni az irodában, hogy a 1,5 méter általában teljesüljön. Ha ez nem lehetséges, akkor nem lehetnek bent egyszerre az irodában, csak felváltva. Amennyiben egyszerre túl sokan vannak az irodában, akkor egyszerre csak az egy ügyben érintettek tartózkodhatnak ott. Az előre egyeztetett időpontokban érkezők figyelmét egyeztetéskor fel kell hívni a szabályokra.
A napi ügyeletes kolléga feladata, hogy amikor érkezik, a kilincseket, a használt asztalok (ügyeletes és tárgyaló asztal) felületét, és azokat a felületeket, amiket megfognak az ügyfelek és a munkatársak fertőtlenítse. Ezt ismételni kell amikor ezeket a felületeket az ügyfelek megfogják. Az ügyeletes kolléga feladata tovább a rendszeres szellőztetés ügyfelek, illetve munkatársak után.
Minden kolléga köteles a saját munkaállomását maga előtt fertőtleníteni, és saját az ügyfelei után a felületeket lefertőtleníteni (az ügyeletes helyett).
(4) Alapvető elvárás, hogy a közvetítő saját irodával rendelkezzen és ez ebben a helyzetben a vírus protokoll miatt is különösen ajánlott. Az irodával nem rendelkező kollégák olyan – kifejezetten alacsony látogatottságú – intézményekbe szervezzék a személyes találkozókat, ahol lehetőség van az ügyféltől és a helyiségben tartózkodóktól minimum 1,5méteres távolságot tartani. Maszk viselése ez esetben is kötelező.
(5) Minden munkatárs kell, hogy rendelkezzen saját maszkkal, melynek használata az ingatlanok felvétele és mutatása esetén is, illetve irodai ügyféltalálkozó esetén is a vonatkozó egészségügyi iránymutatásoknak megfelelően kötelező. A maszk fertőtlenítése és pótlása a kolléga kötelezettsége. Tilos bárkit rábeszélni arra, hogy levegye a maszkot, és figyelmesnek kell lenni másokkal, ezért, ha mások maszkot hordanak, akkor mindenkinek fel kell vennie.
(6) Az ingatlanok bemutatása előtt mind az eladónak (amennyiben a lakásban tartózkodik) mind a vevőjelöltnek fel kell hívni a figyelmét a védőfelszerelések és a távolságtartás szabályaira. Egyúttal azt is világossá kell tenni, hogy csak a döntéshozók jelenléte kívánatos a bemutatáskor.
(7) Amennyiben lehetséges az ingatlanokat nyitott ablaknál úgy mutassuk, hogy a helyiségben tartózkodók között minimum 1,5 méter távolság legyen. Lábzsák és maszk viselése kötelező. Az ingatlanközvetítő a felületek megérintése miatt kesztyűt is kell viseljen. A közvetítő kollégák tartalék védőfelszereléssel rendelkezzenek és ha valakinek – a korábbi felhívás ellenére- nem áll rendelkezésére valami, akkor részükre azt biztosítsák vagy későbbi időpontra tegyék át a találkozót.
Általános, de büntetőjogi felelősségre vonással járó, kötelező érvénnyel betartandó szabály:
Szigorúan tilos a legkisebb felsőlégúti megbetegedéssel, megfázással irodai munkát végezni, az irodába bejönni, vagy az ügyfelekkel ingatlanban találkozni. Ezt szigorúan kell venni, csak gyógyult és teljesen tünetmentes kollégák dolgozhatnak. Amennyiben felmerül a koronavírus gyanúja, vagy
bármilyen érintettség, találkozás fertőzött beteggel (különösen családtagok), akkor az előírt önkéntes karantén szabályok szerint kell eljárni, közösségbe menni és személyesen munkát végezni szigorúan tilos. Igazolt koronavírus betegség esetén a hatóságokkal együtt kell működni, különösen a kontaktvizsgálat során (https://koronavirus.gov.hu/cikkek/nnk-igy-zajlik-kontaktvizsgalat). Ennek megfelelően társas vállalkozások esetén az irodavezető feladata, hogy a helyettesíthetőségről gondoskodjon. Egyéni vállalkozók esetén a szövetségi tagság javasolt, igy a helyettesíthetőség
megoldása könnyebbé válik.
A Megbízási szerződésbe ajánlott a helyettesíthetőségre felhívni a Megbízó figyelmét.
Az irodák bejárati ajtajára, és a belső térben látható helyre el kell helyezni a Covid Virus protokollt.