A hatósági ellenőrzésekről szóló cikksorozatunk mostani részében a jegyzői ellenőrzéseket vesszük górcső alá. Ebben Gulyás Petronella, a debreceni Casa Mia Ingatlaniroda tulajdonosa lesz segítségünkre, akinek személyes tapasztalatai vannak a témát illetően, hiszen irodájának volt már “szerencséje” vendégül látnia a jegyzői hivatal kíváncsi munkatársait.
Kedves Nelli! Elmesélnéd nekünk, hogy miként zajlott le nálatok a jegyzői ellenőrzés és miket ellenőriztek a hatóságok?
Gulyás Petronella (Casa Mia Ingatlaniroda): Egy pár évvel ezelőtt bombaként csapott le a jegyzői hivatal a debreceni ingatlanirodákra. Ebben az időszakban sok iroda és régi aktív kolléga fejezte be működését emiatt. Volt több eltiltás és pénzbírság is számos irodánál.
Nálunk konkrétan úgy zajlott az ellenőrzés, hogy 2 hivatali kolléga bejött az ingatlanirodába mindenféle előzetes bejelentés nélkül. Elmondták kik ők, miért jöttek és hogy egyesével mindenkivel személyesen szeretnének beszélni, aki épp bent tartózkodott, és ezt jegyzőkönyvbe is veszik.
A kérdések arra irányultak, hogy az adott illető milyen munkát végez az irodában, mik az ő feladatkörei, hogyan dolgozik. Szerették volna felderíteni, hogy kik azok, akik ingatlanközvetítői munkát végeznek, azonban elmulasztották a névjegyzékbe való regisztrációt.
Nagyon fontos tudni, hogy minden ingatlanközvetítőnek, értékbecslőnek regisztráltatnia kell magát a helyi jegyzőnél. Ők vezetnek egy "listát" azokról, akik hivatalosan végezhetnek ilyen tevékenységet.
Törvény írja elő, hogy csak ebben a jegyző által vezetett névjegyzékben szereplő egyén végezhet közvetítői, vagy ingatlan- és vagyonértékelői tevékenységet. Szükséges hozzá a végzettséget igazoló bizonyítvány, cégkivonat, vagy vállalkozói igazolvány és NAV igazolás, arról, hogy köztartozás mentes adózó a személy, aki szeretné felvetetni ide magát.
Az eltiltásokat és pénzbírságokat, amiatt rótták ki, hogy voltak olyan aktív ingatlanközvetítőként dolgozó kollégák, akik nem rendelkeztek a névjegyzéki regisztrációval. Ennek oka vagy az volt, hogy nem volt ingatlanközvetítői végzettsége az adott kollégának, vagy valami miatt nem tudott regisztrálni. A leggyakoribb ok a már említett köztartozás volt, mivel – ahogy mondtam - a regisztrációhoz szükséges igazolni, hogy köztartozás mentes adózó az ember.
Tudom, hogy sok helyen azzal próbálták menteni a dolgot, hogy nem ingatlanközvetítőként, hanem irodai adminisztrátori munkakörben alkalmazták a kollégát, így ahhoz nem volt szükség jegyzői nyilvántartásra.
Vigyázzunk az ilyennel! Az irodába betérő ellenőrzést végzők felkészülten, kinyomtatott ingatlanhirdetésekkel érkeztek.
A "kihallgatott" által elvégzett munka leírása után, mindenkinek az orra alá toltak egy, az interneten fellelhető saját ingatlanhirdetését és megkérdezték, hogy ezt az ingatlant ő hirdeti-e. Ha igen, milyen további feladatokat lát el az ingatlannal kapcsolatban, fogad-e hívást, időpontot egyeztet esetleg személyesen bemutatja-e az ingatlant.
Amennyiben igazolható volt, hogy nem csak irodai munkát, hanem ingatlanközvetítést is végez a kolléga, de ennek ellenére nincs a jegyzői névjegyzékben feltüntetve, akkor jött az eltiltás. Aki őszintén elmondta, hogy ingatlanközvetítőként dolgozik, viszont nem volt névjegyzékben, arra - és az őt foglalkoztató irodára is - pénzbírságot szabtak ki. Hallottam olyan közvetítőről, akinek százezer forint büntetést kellett kifizetnie.
Volt olyan kezdő kolléga, aki mindennel rendelkezett, ami szükséges és törvény által előírt, csak éppen a bürokratikus folyamatát nem ismerte a jegyzői regisztrációnak. Az ellenőrzés és a határozathozatal között hosszas idő telt el, így aki minden feltételnek megfelelt, csak éppen elfelejtett beregisztrálni, az rögtön rohant és névjegyzékbe vetette magát. Így elkerülte az eltiltást és a büntetést.
Tudomásom szerint az ellenőrzés csak azokra az irodákra terjedt ki, akik hivatalos ügyfélfogadásra alkalmas irodát tartottak fenn. A "feketéző" ingatlanosokat sajnos elég nehéz fülön csípni, így eltiltani is nehéz, hiszen nincs irodája, ahová bemehetnének ellenőrizni, nincs névjegyzékben, ahol nyilvántartanák.
Ezért sajnos minden jóakarat ellenére sem lett biztonságosabb, tisztább, átláthatóbb sokkal az ingatlanközvetítői piac Debrecenben, pusztán pár büntetést kiróttak a mulasztókra. Sajnos az ügyfelek sem lettek ezután jobban kiszolgálva.
Hogyan tud egy iroda felkészülni egy ilyen jegyzői ellenőrzésre?
Gulyás Petronella (Casa Mia Ingatlaniroda): Felkészülni úgy tud egy iroda, ha hivatalosan, tisztességesen dolgozik. Minden ingatlanközvetítőként dolgozó embere rendelkezik szükséges végzettséggel és regisztráltatja magát. Külön szükséges az irodának is a regisztráció és minden egyes közvetítőnek is. A regisztráció az igazgatási osztályhoz tartozik, az ehhez szükséges nyomtatványok általában elérhetők a város honlapjáról is. Az eljárás illetékköteles, díja 3.000.-
(Debreceni regisztrációs adatok: https://ugyintezes.debrecen.hu/ugyintezes/papiralapu/igazgatasiugyek/ingatlankozvetitocegek20130523_ugyintezes.html )
Ezen kívül fontos, hogy mindig figyeljünk a regisztrált adatok naprakészen tartására is! Én személyesen évente kétszer kapok egy adategyeztető levelet az igazgatási osztályról, hogy ellenőrizzék történt-e változás az adataimban.
Hallottam olyan kollégáról is, aki elfelejtett egy telephelyváltozást bejelenteni és a következő adategyeztetésnél derült erre fény. Emiatt 50 ezer forintos bírsággal sújtották. Az már csak hab a tortán, hogy az adott telephelynek semmi köze nem volt az ingatlanközvetítési tevékenységhez, a cég egy másik tevékenysége kapcsán használta azt. Ezért inkább jelentsünk be minden változást minél hamarabb! Ne várjuk meg, hogy rákérdezzenek!
Az ingatlanközvetítő irodák nevében is köszönjük Petronellának a beszámolót és a tippeket, hogy hogyan lehet felkészülni egy jegyzői ellenőrzsére, és elkerülni a büntetést. A MIOSZ is azt tudja tanácsolni a kollégáknak, hogy legyenek mindig naprakészek, és gondolatban mindig járjanak egy lépéssel előrébb. Ne várják meg az ellenőrzéseket a szükséges iratok beszerzésére, hanem folyamatosan tudakozódjanak a hatóságok aktuális elvárásairól, és mihamarabb tegyenek ezeknek eleget.
Ahogy szokták mondani; az élet a legjobb forgatókönyv író. A “nyomdába küldés” előtt megtekintette a cikket dr. Nagy Zoltán, a MIOSZ ügyvédje is, aki az alábbi hatályos jogszabályokra kívánja felhívni a kollégák figyelmét, melyek némileg eltérnek a debreceni ingatlanos kolléga által elmondottaktól. Mint ahogy azt lejjebb olvashatják, a hatályos jogszabály azt követeli meg, hogy egy ingatlanközvetítő irodában legalább egy személy rendelkezzen ingatlanközvetítő végzettséggel, és legyen névjegyzékbe véve.
Gulyás Petronella megerősítette, hogy több debreceni ingatlanközvetítő kollégája is ezekre a jogszabályokra hivatkozott a helyi hatóságoknál, hogy elkerülje a büntetést, amiért az irodájának nem minden tagja volt névjegyzékbe véve, de ennek ellenére nem úszták meg bírságot.
Íme a vonatkozó hatályos jogszabályok:
64/C. § 86 (1) Üzletszerű ingatlanközvetítői, vagy üzletszerű ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítői tevékenységet az végezhet, aki rendelkezik az e törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározott szakmai képesítéssel és megfelel az e törvényben vagy a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározott egyéb feltételeknek, továbbá az üzletszerű ingatlanközvetítői, vagy üzletszerű ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítői tevékenység folytatására irányuló szándékát az ingatlanvállalkozás-felügyeleti hatóságnak a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerint bejelentette.
(2) Nem végezhet ingatlanközvetítői vagy ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítői tevékenységet az, aki
- a) büntetett előéletű,
- b) az ilyen tevékenységtől eltiltó jogerős bírói ítélet hatálya alatt áll, vagy
- c) gazdasági társaság vezető tisztségviselője nem lehet.
(3) Az ingatlanközvetítői vagy ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítői tevékenység bejelentése tartalmazza a bejelentő természetes személyazonosító adatait, lakcímét, értesítési címét, a szakképzettségét tanúsító bizonyítvány (oklevél) számát, és ahhoz csatolni kell a szakképesítést tanúsító bizonyítványt.
(4) Az üzletszerű ingatlanközvetítői, vagy az üzletszerű ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítői tevékenységet - a bejelentést követően - olyan gazdálkodó szervezet folytathatja, amelynek legalább egy személyesen közreműködő tagja vagy alkalmazottja - egyéni vállalkozó esetén, ha a tevékenységet nem maga látja el, legalább egy foglalkoztatottja - az üzletszerű ingatlanközvetítői, vagy az üzletszerű ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítői tevékenység folytatására irányuló szándékát az ingatlanvállalkozás-felügyeleti hatóságnak a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerint bejelentette, valamint az ilyen tevékenységével összefüggésben keletkezett, jogerősen megállapított köztartozásának eleget tett, továbbá megfelel az e törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározott egyéb feltételeknek.
Konklúzióként leszűrhetjük tehát, hogy nagyon fontos mindig tisztában lenni a hatályos jogszabályokkal, és ezeket egyeztetni a lokális hatóságokkal is, hogy ők hogyan értelmezik! A MIOSZ-hoz beérkezett hírek szerint sok irodában nem ismerik – a hatóságok aktuális elvárásait, melyekbe esetenként az ország más területein is belekavarodnak a hatóságok is.
Kérünk tehát minden ingatlanközvetítő kollégát, hogy amennyiben kétségeik vannak, hogy a törvényeknek megfelelően üzemeltetik-e az irodájukat, keressék a Miosz titkárságát, illetve minden kérdéses dologban egyeztessenek a hatóságok helyi képviseleteivel is, mert a napról-napra változó világban a jogi szabályozások is gyorsan változhatnak.
Szerző: Máté Péter
Kommentek